Čemu služe sistemi za kontrolu pristupa ili zašto na poslu nosite kartice sa čipom?

Sada već i u mnogim preduzećima, ustanovama i drugim objektima u Srbiji zaposleni za ulazak u poslovne objekte koriste kartice ili priveske sa čipom. Da li se radi o modi ili za to postoji stvarna potreba? Čemu služi kontrola pristupa?

Kontrola pristupa podrazumeva elektronski kontrolisan sistem davanja ili ograničavanja pristupa ljudima i vozilima u objekte u kojima je ovaj sistem uveden. Uređaje za kontrolu pristupa je moguće postaviti na različite vrste vrata, kapija, barijera, rampi i prolaza, ali i na određene uređaje poput računara, štampača, liftova i drugih. Sistemi za kontrolu pristupa se primenjuju na velikom broju različitih objekata: poslovne zgrade, banke, industrijski objekti, hoteli, prodajni objekti, sportski objekti, aeorodromi, autobuske i železničke stanice, parkinzi, ali i stambeni objekti i drugo.

Razlozi za uvođenje sistema za kontrolu pristupa su pre svega bezbednosne prirode, a evo i nekih konkretnih primera:

Kontrola ulaska u određene prostore

Uvođenjem kontrole pristupa ograničavate mogućnost da osobe koje nemaju ovlašćenje uđu u neki prostor. Samo oni koji poseduju medije sa ovlašćenjem (kartice ili priveske sa čipom, u sistemu registrovan otisak prsta ili dlana i sl.) mogu da stupe u prostor koji je pokriven sistemom za kontrolu pristupa.

Različita ovlašćenja za pristup

Sistemi za kontrolu pristupa omogućavaju da različitim kategorijama posetilaca date određenu vrstu ovlašćenja za ulazak u određene prostore. To praktično znači da nekome možete dozvoliti pristup svim (ili samo nekim) delovima objekta, u određeno vreme i na određeno vreme. Takođe je moguće dati različita ovlašćenja različitim grupama zaposlenih (po rangu, po sektoru firme u kojem rade i sl.), posetiocima, dobavljačima, podizvođačima i drugim kategorijama ljudi koji iz nekog razloga dolaze u neki objekat.

Informacija o tome ko je i kada ušao

U prostorima u kojima je uveden sistem za kontrolu pristupa je moguće pratiti ko je i kada ušao i koliko je vremena proveo u tom prostoru. To može da bude od velike važnosti kada je potrebno rekonstruisati neke događaje (slučajevi krađe ili nekih drugih vanrednih okolnosti).

Automatsko zaključavanje vrata

Sistemi za kontrolu pristupa funkcionišu tako što su vrata koja su uključena u njega stalno zatvorena i zaključana. Sistem omogućava njihovo otključavanje i otvaranje samo onima koji su za to ovlašćeni. To smanjuje bezbednosne rizike da neka vrata mogu ostati slučajno otključana.

Mogućnost da jedan deo objekta bude otvoren, a drugi zatvoren za posetioce

Postavljanjem sistema za kontrolu pristupa je moguće prostor organizovati tako da neki njegovi prostori budu uvek otvoreni za posetioce, a da pristup nekim delovima bude ograničen i dostupan samo zaposlenima. Ovo je posebno značajno za objekte koji imaju javnu namenu kao što su bolnice, aerodromi, autobuske i železničke stanice, hoteli, restorani, sportski objekti, državne instucije i dr.

Ušteda kod gubitka ključeva i zamena brava

Kada neko od zaposlenih izgubi ključeve ili napusti preduzeće uvek se postavlja pitanje bezbednosnog rizika. Tu su i troškovi zamene brava u takvim situacijama. Kod sistema za kontrolu pristupa u slučaju gubitka kartice ili odlaska osobe koja je imala ovlašćenje da pristupi nekom prostoru dovoljno je samo softverski ukinuti ovlašćenja te osobe, odnosno medija koji je koristila (kartica ili privezak sa čipom ili biometrijski otisak prsta ili dlana i sl.). To se radi veoma jednostavno i lako, a troškovi su zanemarljivi.

Kontrola pristupa određenim uređajima

Pored uobičajenih funkcija za otvaranje različitih vrsta vrata sistem za kontrolu pristupa može biti primenjen i u nekim drugim prilikama. Tako je pomoću kartice sa čipom moguće aktivirati lift, ući na parking, ulogovati se u računar, koristiti štampač i fotokopir aparat (korisno za kontrolu troškova) i drugo.